Урок №8

Тема. Базові алгоритмічні структури: структури повторення та розгалуження.

Сядьте, діти, всі рівненько.
Посміхнімося гарненько,
Налаштуймось на роботу,
Щоб не було нам турботи.

Сьогодні ти дізнаєшся:
1. Що таке базові структури алгоритмів.
2. Чим відрізняється повторення від розгалуження?

           Сьогодні ти познайомишся:
1. Із базовими алгоритмічними структурами - структурами повторення та розгалуження.

Сьогодні ти пригадаєш:
1. Матеріал, що вивчили у 6 класі з теми «Алгоритми та їх виконавці»

                  План твоїх дій на уроці:
1.  У минулому році, ми з вами ознайомилися із командами та виконавцями. Тож зараз давайте пригадаємо дещо.
- Що ми називаємо командою?
- Команду можуть виконувати лише живі істоти?
- Як називається той, хто виконує команду?
- Складіть систему команд для виконавця.
2. Ознайомся з навчальним матеріалом


Алгоритми можуть подаватися багатьма способами.
Словесна форма подання алгоритму - запис алгоритму у вигляді послідовності команд, кожна з яких має свій порядковий номер і записана людською мовою спілкування.
Також, є ще графічна форма подання алгоритму - подання алгоритму блок-схемою. У цьому випадку кожну вказівку записують у зображенні геометричної фігури (блоці) певного вигляду. Блоки з’єднують між собою стрілками, які вказують напрям переходу до виконання наступної вказівки.
Стрілками блок-схемах вказують переходи між кроками виконання.
Базові структури алгоритмів (керуючі структури) – це способи керування процесом обробки даних.
Існує три базові структури алгоритмічної конструкції:
1. Лінійні алгоритми (слідування) – ми з ними знайомі з 6 класу;
2. Умова (розгалуження);
3. Цикли (повторення).

Основні елементи схем алгоритму.
Розгалуження (вибір). Операція розгалуження - це вказівка виконати одну з двох команд: команду 1 або команду 2 залежно від істинності чи хибності деякого твердження (логічного виразу). Якщо твердження правильне, то виконується команда 1 і на цьому виконання операції розгалуження закінчується. Якщо ж твердження хибне, то виконується команда 2  і на цьому виконання операції розгалуження закінчується.
Окремим випадком розгалуження є неповне розгалуження, коли у разі хибного твердження ніякі операції в розгалужені взагалі не виконуються.
Повне розгалуження завжди можна подати у вигляді слідування двох неповних.
Твердження може бути утворене з інших тверджень за допомогою логічних операцій НЕ, І, АБО, а замість команди 1 чи 2 може бути декілька команд, які називаються серією команд.
Приклад 2. Скласти алгоритм знаходження найбільшого з трьох чисел а, в, с і результат присвоїти змінній у.
1. Задати значення а, в, с.
2. Якщо a>=b, то d:=a, інакше d:=b.
3. Якщо d>=c, то y:=d, інакше y:=c.
4. Надрукувати значення у.
5. Процес обчислення завершити.
Повторення (цикл). Розрізняють два типи циклів - цикл-ПОКИ і цикл-ДО.
У структурі цикл-ПОКИ для виконання операції повторення спочатку треба визначити, істинне чи хибне твердження. Якщо твердження істинне, то виконують команди і знову повертаються до визначення істинності твердження. Якщо твердження хибне, то виконання команд вважається закінченим. Отже, поки твердження істинне, потрібно повторювати виконання команд і повертатися до визначення істинності твердження.


У структурі цикл-ДО спочатку виконуються команди, а потім визначається істинність твердження. Якщо твердження хибне, то знову виконуються команди  і визначається істинність твердження. Якщо твердження істинне, то виконання вказівки вважається закінченим. Отже, виконання команд і визначення істинності твердження повторюються до настання істинності.
У структурі цикл-ПОКИ операція може не виконуватись жодного разу. У структурі цикл-ДО операція буде виконана принаймні один раз.
Кожна з операцій, наприклад, операція перевірки істинності твердження, у свою чергу, може бути подана як сукупність більш простих операцій, об’єднаних у структури розглянутих типів.

Відпочинь, виконай вправи для очей

Альтернативні завдання:
Виконай у зошиті.
Завдання № 1
Розстав по порядку дії:
1. Налити в чайник воду.
2. Пити чай.
3. Покласти в склянку цукор.
4. Підпалити сірник.
5. Включити газ.
6. Налити в склянку окріп.
7. Підпалити сірником газ.
8. Поставити чайник на плиту.
9. Покласти в склянку заварку.
10. Дати настоятися.
11. Розмішати цукор.
Завдання № 2
Склади блок-схему алгоритму «Чи брати парасольку».

Перевір себе. Чи зможеш ти дати відповідь на такі питання?
1. Що таке алгоритм?
2.Наведи приклади словесного алгоритму?
3. Що таке виконавець?
4. Поясни відмінність між словесною та графічною формами подання алгоритму.
5. Назви базові структури алгоритмів.
6. Чим відрізняється повторення від розгалуження?
Домашнє завдання:   вивчити матеріал уроку.




Комментариев нет:

Отправить комментарий